KÄNSLIGHET

 

KÄNSLIGHET LEK INLEVELSE
Inspirationsföreläsning på Turné


Projektet Känslighet

I detta Arvsfondsprojekt utforskar vi Känslighetens livsviktiga betydelse för människan. Och vi fokuserar på barnen. För att alla kraftsamlingar för en positiv framtid börjar med barnen.

Kanske är känslighet nyckeln till många små själars välmående? 

Forskning visar att vuxenvärldens inlevelse och förståelse för känslighet har stor inverkan för hur barn klarar sig i livet. Därför vill projektet Känslighet stärka barns förtroende för sin känslighet som en tillgång i livet. I nära samarbete med förskolor i Malmö och Stockholm har Tillitsverket fått möjlighet att under ett års tid genomföra aktionsforskning i barngrupper på förskolan. Vi har tillsammans med barn och pedagoger djupdykt i känslornas underbara värld. Det har varit intensiva, underbara upplevelser tillsammans med alla fantastiska barn och vuxna.

Huvudsyftet har varit att pröva och utveckla miljöer och aktiviteter på förskolan, arbeta med vuxnas attityd till känsligheten. Allt för att skapa ett positivt mänskligt klimat för känslighet och barns olikheter.

Och resultatet har varit slående! Här kan du läsa mer om aktionsforskningen och vår framtagna fortbildning för personal i förskolan.

En människa behöver känsligheten. Ett samhälle behöver de känsliga, för skapande och i alla livets utmaningar. Det är en stor glädje att vi nu genom projektet har möjlighet att fördjupa kunskapen om hur vi kan stärka småbarns känslighet så att de kan bli starka bärare av den, genom hela livet
— Stina Balkfors, projektledare
 
17-05-02__DSC6734.jpg
 
 

Projektet har utvecklats utifrån Tillitsverkets mångåriga erfarenhet av att skapa positiv förändring genom lek och skapande upplevelser, Sveriges förening om högkänslighets tillgång till fördjupad kunskap och nätverk, samt Förskoleförvaltningen Malmö söders centrala roll för barns utveckling.

Aktionsforskning

Barnläkaren och forskaren Thomas Boyces 30 åriga forskning visar att vuxenvärldens inlevelse och förståelse för känslighet har stor inverkan för hur barn klarar sig i livet. Boyces forskning lyfter fram att den atmosfär och miljö, de sysselsättningar/meningsfulla aktiviteter och de attityder hos de vuxna som gynnar särskilt känsliga barn är positivt stärkande för alla barn.

Så vad händer när vi sätter känsligheten i centrum?
Kan vi omsätta Boyces forskning till förskolans värld och se hur vi kan göra så att alla barn kan ha det bra tillsammans, med alla sina olikheter?

Djupt inspirerade av Boyce och med kunskapsstöd från Sveriges Förening om Högkänslighet inledde Tillitsverket ett nära samarbete med Förskoleförvaltningen Område C ett intensivt år av aktionsforskning. Det har varit avgörande att aktionsforskningen ägt rum i den befintliga verksamheten, i mötet med barnen på förskolan, och att förskolans pedagoger haft möjlighet att beforska verksamheten och reflektera över den egna professionen.

Tillitsverkets pedagoger tog över verksamheten i tre barngrupper under sammanlagt fyra veckor utspridda under läsåret 2021-2022. I fantasifulla miljöer fylldes varje dag med en stor variation av gemensamma sysselsättningar i lek och skapande. Allt för att skapa en samvaro och atmosfär i barngruppen som inspirerade barnen till att utforska sin känslighet och sitt känsloliv.

Varje dag observerade barngruppernas pedagoger barnen och skeendet i gruppen. De har lyft fram hur alla barn börjat visa mer av sig själva och utvecklats i samvaron med de andra, oavsett om pedagogerna som utgångspunkt sett ett barn som tyst, blygt, följsamt, utåtagerande eller domint. De lyfter också hur barngruppen och gruppdynamiken har förändrats och utvecklats. Hur trivseln ökat, hur omsorgen om varandra, acceptansen och nyfikenheten om varandras olikheter växt.

De barn som vanligtvis inte hittar varandra i leken verkar kunna göra det i de här miljöerna. Vi tror ju att vi känner barnen, och vet hur de är, men här ser vi att det ändras. Här finns ett tillåtande, här kan de våga prova nya roller.
— Pedagog, Lindängehus förskola, Malmö
Vi såg att det var knaggligt i början, några barn ville bara observera, men ju fler dagar som gick ökade deras lust att leka tillsammans och de klev fram på ett helt nytt sätt. Jag har sett så mycket i leken under de här veckorna med Tillitsverket, särskilt vad gäller de barn som inte har det verbala språket, och nu har jag massor av trådar att jobba vidare med.
— Pedagog, Diamantens förskola, Malmö

 Men framförallt har pedagogerna reflekterat kring den egna rollen och lyft fram de vuxnas förhållningssätt som den viktigaste framgångsfaktorn för att känsligheten ska få utrymme bland barnen. Att den vuxnes egna känslighet, empati, rörlighet, inlevelse och intention är avgörande. Hur pedagogens omsorg om en fantasifrämjande miljö spelar roll för barnens fantasi och förtroende för sin känslighet. Hur viktig den vuxnes förhållningssätt till och deltagande i den fria leken är. Att läroplanens mål kring barns växande, lust till att lära, utveckling av inre värdegrund och mänsklig förmågor uppnås när leken och känsligheten får vara i centrum.

I fas två av projektet har aktionsforskningens lärdomar och reflektioner, arbetssätt och verktyg bearbetats och omsatts i en första pilot av fortbildning för förste förskolelärare. Materialet bearbetas också till bok och inspirationsmaterial till både förskolan och allmänheten.

 

Fortbildning: Känslighet i Barnens Värld

Hur lek och inlevelse i förskolan kan stärka barns självkänsla och förtroende för känsligheten som tillgång i livet

Projektets första år med aktionsforskning bland barngrupper i förskolan har genererat en mängd insikter och betydelsefulla erfarenheter kring känslighet i barnens värld. Barnen har svarat an på det de fått uppleva och visar med tydlighet det positiva med att låta känsligheten ta plats i förskolan. På samma gång bekräftar personalen att projektets perspektiv och känslighetsfokus bidragit starkt till att konkretisera hur personal i förskolan kan arbeta mer med relationell pedagogik, utveckla lekfulla förhållningssätt och skapa magiska miljöer på nya sätt. Ett konkret stöd i att omsätta läroplanen i praktiken.

Det har väckt många funderingar hos pedagogerna och diskussionerna är intensiva. Vi vet inte var vi kommer att hamna, men vi ser att vi får nya sätt att använda estetik och nya sätt att se på barnen. Det är så mycket andra värden som står i fokus nu, det digitala inte minst, och ibland är det gott att det kommer någon utifrån och lyfter fram det som kanske kommer lite i skymundan, och ger oss stöd i att återupptäcka leken och fantasin.
— Försteförskollärare, Diamantens förskola, Malmö

Resultaten från aktionsforskningen har i projektets andra fas omvandlats till en fortbildning för personal i förskolan och en pilot av fortbildningen genomfördes under hösten 2022. 

 UTFORMNING OCH INNEHÅLL Fortbildningen tar sin utgångspunkt i vikten av upplevelsen. Att få en egen erfarenhet i kroppen, att förstå och lära med alla sinnen. Att levandegöra den tysta kunskap så många pedagoger i förskolans värld bär med sig dagligen i mötet med barnen – utan att uppmärksamma eller värdesätta det. På så sätt blir steget kort till att direkt omsätta den nyvunna kunskapen från fortbildningen i mötet med barnen.

Övningar i känslighet, inlevelse, lek och skapande varvas med reflektion och kunskapande. Deltagarnas egna erfarenheter av pedagogisk utveckling och mötet med barnen har en central roll i det gemensamma utforskandet av fortbildningens olika teman.

Under fortbildningen som består av tre tillfällen utforskar deltagarna fördjupningsområden såsom:

  • Känslighetens olika uttryck och betydelse för barns växande och utveckling

  • Hur vi kan stärka inlevelsen och empatin för barns olikheter, uttryck och behov

  • Fantasins avgörande betydelse för barns utforskande och stärkande av sin känslighet

  • Hur fri lek och skapande öppnar en fri rymd för barns självkänsla och förtroende för känsligheten som tillgång i livet.

Fortbildningen äger rum i miljöer som inspirerar till att uppleva och stärka sin egen fantasi, inlevelse, lekfullhet och känslighet.

Röster från de som gått fortbildningen:

Till en början var jag undrande kring det annorlunda upplägget, men jag är så glad att jag fick chans att gå fortbildningen. Det har gett mig så många nya tankar och perspektiv på min roll i mötet med barnen.
Omvälvande! Det har varit spännande att upptäcka hur känsligheten finns överallt i vår arbetsvardag och vårt uppdrag. Så värdefullt att få syn på hur kraftfullt det kan vara att fokusera på den!
Känns som jag fått massor av kraft och hopp om att vi kan komma hur långt som helst med barnen om vi bara kan hänge oss åt lekens värld som är barnens värld! Tack!

Är du intresserad av fortbildningen och vill veta mer?

Kontakta stina@tillitsverket.se

 

Film

KÄNSLIGHET EN MÄNSKLIG FÖRMÅGA

Trailer av filmen kan ni se här nedan.
Kontakta Lisa@tillitsverket.se om ni är intresserade av filmvisning med efterföljande samtal.

 

KÄNSLIGHET

en inlevelseutställning

I april 2023 slog Tillitsverket upp dörrarna till vår nya inlevelseutställning KÄNSLIGHET skapad ur inspirationen från alla möten med tusentals barn och vuxna i lek och skapande upplevelser.
Premiären skedde i Malmö, inom ramen för vårt pågående projekt i samarbete med Förskoleförvaltningen Område C i Malmö och Sveriges Förening om Högkänslighet.

Utställningen bjuder in både BARN OCH VUXNA att uppleva känslighetens värld i lek och inlevelse.
Och TILLSAMMANS är ett ord som vi tycker mycket om.

FÖR DEN VUXNE FINNS
Kloka saker att läsa och reflektera över som är bra att veta
I synnerhet viktigt ut ur vårt Känslighetsprojekt
Här finns oändliga vindlande trådar av känslighet att utforska
Och tankar om hur vi kan göra så att barns känslighet kan ha det bra.
För vårt intresse måste börja med barnen anser vi. 

FÖR BARNEN FINNS
Vackra färger
Härliga gömställen mysiga bilder
Lyssna på saga eller själv berätta sin saga
Klä sig till hjälte eller prinsessa
Måla fram vackraste färger
leka och mysa med gosedjur
Och mest av allt
LEKA LEKA LEKA

I utställningen arrangeras fortbildningsdagar för pedagoger, guidade visningar för besökare och barngrupper från kommunens förskolor och skolor upptäcker, svirrar, skrattar, smyger, förundras och leker i vår magiska lekfulla värld. Och till helgerna bjuds allmänheten in till stora festliga familjedagar.

Vill du att utställningen kommer till din ort?

LÄS MER: SÅ HÄR SÅG DET UT NÄR VI VAR I MALMÖ

Varmt välkommen att kontakta
Lisa Björfors Freudendahl, lisa@tillitsverket.se

Kontakt

Lisa Björfors Freudendahl, lisa@tillitsverket.se

⇠ Tillbaka till Projekt