EN LIVSVIKTIG BÖRJAN

insikter och visioner från projektet känslighet

Vad uppstår när det som är kännbart snarare än mätbart får
lov att vara det allra viktigaste? När känslan och upplevelsen,
snarare än tanken och resultat, får leda vägen.
En människa behöver känsligheten. Ett samhälle behöver de känsliga.
Det är oftast de allra känsligaste barnen som lyfts bort för att det stora
sammanhanget skall fungera. Men tänk om känslighet och att få förtroende
för den är en nyckel till barnens välmående?
För vad händer om våra barn blir allt okänsligare, allt mer stänger av?

 

Det var Tillitsverkets utgångspunkt när vi under tre år tillsammans med
flera hundra förskolebarn och lika många pedagoger aktionsforskat på vad som händer
när känslighet ses som en positiv mänsklig tillgång. När det lekfulla förhållningssättet leder
vägen i lärmiljöer skapade för fantasi, fri lek, inlevelse och känslighet.

Och det har varit OMVANDLANDE.
För barnen. För pedagogerna. För oss som utvecklat projektet.
Stora stunder av förundran.
Barn som gör stora språng.

Visar nya sidor av sig.
Med varandra.
Vad hände?

"En annan atmosfär bildas
där allt känns möjligt, för alla barn."

som en pedagog sammanfattade det

 

"Vi har reflekterat på mina förskolor över hur mycket de “stökiga” barnen tyckt om de känsliga lekarna, med klockor och fjädrar. Det är fascinerande hur koncentration också har med kraft att göra. När kraft får lov att fokuseras så blir det koncentration". Rektor Södertälje

 

"I leken har vi sett att vi får in hela läroplanen. När vi är medlekande vuxna så ser vi att barn kommunicerar. De tar kontakt, förhandlar och kommer överens". Rektor Malmö

 

"Vi har fått syn på att använda den egna känsligheten och inlevelsen som tillgång, till empati, värderingar och i mötet med barnen. Tänk om barn redan från början skulle kunna ta vara på sin känslighet och se det som en tillgång. Där har vi en uppgift, alla vi som arbetar med de små barnen som ska växa upp. Så de har med sig i ryggsäcken att de duger som de är. Oavsett vilken känslighet de än har." Rektor Malmö

 

“I en omvärld där barn skjuter på varandra för en iPhone och 50 000 så behöver vi återerövra medkänsla, empati, inlevelse, förståelse för varandra. Jag måste våga lära mig hur det är att känna dina känslor.
Jag och mina medarbetare har det absolut viktigaste arbetet i hela världen. Att jobba med hopp och empati och inlevelseförmåga hos barnen som vi har där ute. Att jobba mot en ökad framtidstro och med likvärdighet, det är det som gör att jag går till jobbet.
I grunden handlade det om att släppa sargen och återerövra leken. Och jag har jättemånga medarbetare som inte själva har lekt, som inte har den egna erfarenheten. Så det räcker inte bara att säga “Hej, ni måste låta barnen leka”. Vi var tvungna att ta tillbaka den känslan hos pedagogerna. Min insats har helt riktat sig mot de vuxna. Att de måste få gå in i känslan, att få hänge sig. Att inte veta vad som händer i rummet och våga kliva in i det okända. Det var målet. Och då var Tillitsverket en stor del i att återerövra känslan för detta.” Katarina Weidenhaijn, verksamhetschef för Södertäljes kommunala förskolor som satsat på en storskalig upplevelsebaserad fortbildning i lek och inlevelse för alla pedagoger i samarbete med Tillitsverket

 

MER INFO OM PROJEKTET KÄNSLIGHET HITTAR DU HÄR